KREATIVNO & INOVATIVNO: SUPERVERNAKULARNO.

Aktualno, Prispevki

📅 31.03.2023

Navdih ali lakoto po estetskih, kreativnih, okoljsko in družbeno angažiranih presežkih najraje nahranim z obiskom kakšne razstave, izven okvirjev klasične oglaševalske industrije, ki da veliko misliti. Tokrat v ospredje postavljam Muzej za arhitekturo in oblikovanje in aktualno razstavo 27. bienala (BIO 27).

Muzej za arhitekturo in oblikovanje (MAO) je v sodelovanju s Centrom za kreativnost (CzK) konec maja otvoril odlično pregledno razstavo BIO27, ki v osrednje postavlja temo: Supervernakularno. Pod vodstvom kustosinje Jane Withers smo si ogledovali dela oz. rešitve kot posledica ambicioznega in vse številčnejšega gibanja, ki ga pri ustvarjanju domiselnih odgovorov na sodobne okoljske, družbene in politične izzive navdihujejo t. i. vernakularna arhitektura in oblikovalske tradicije z vsega sveta. Tematska razstava bo na ogled do 29. oktobra 2022, na Gradu Fužine (Muzej za arhitekturo in oblikovanje). V nadaljevanju pa nekaj foto izsekov, opisov in misli.

                                  Slovenska klobasa prihodnosti

Vir: Mao; Younès Klouche

Nizozemska oblikovalka hrane Caroline Niebling je v sodelovanju s kuharskim mojstrom Igorjem Jagodicem iz ljubljanske restavracije Strelec in mesarjem Markom Butaličem zasnovala okolju prijazno rastlinsko klobaso. Recept so pripravili po navdihu lokalne kulture prehrane, katerega glavne sestavine so ajda, čemaž in gobe. Na razstavi so na voljo na ogled še nekateri drugi primerki alternativ: klobasa s pirejem, čokoladna krvavica, veganska sadna salama, mortadela z zelenjavo.

Vkrcajte se!

Vir: Mao; PriestmanGoode

PriestmanGoode se je lotil reševanja odpadkov, ki jih ustvarimo s potovanji v zraku. Osnovna ideja se glasi Vkrcajte se: Zmanjšajte. Ponovno uporabite. Teža odpadkov pri letalskih potovanjih znaša približno 5,7 milijona ton vsako leto. Potovanje je del človeške izkušnje, vendar je v zadnjih letih vpliv industrije na okolje postal del nenehne razprave o vplivu človeškega vedenja na planet. Rešitev kustosa in oblikovalca PriestmanGoode-a je reinvencija pladnja za letalske obroke. Gre za trajnostni pladenj, ki je v celoti izdelan iz biorazgradljivih, užitnih ali kompostiranih materialov, medtem ko je embalaža za hrano zasnovana tako, da se zloži v odpadek, ki ga je mogoče enostavno kompostirati in na koncu spremeniti v gorivo.

                   Embalaža iz podgobja

Vir: Mao; Peter Žargi

GROWN bio goji naravno in 100-odstotno domačo kompostno alternativo plastični peni: MycoComposite™. Tehnologija micelija, ki jo je uvedel Ecovative™​, sestoji iz micelija in predelanih lokalnih kmetijskih odpadkov. Ponuja enako zmogljivost in dolgo življenjsko dobo kot plastična pena po primerljivi ceni. Micelij je regenerativni vir, ki ga svet spoznava šele pred kratkim. Koreninska struktura gliv je  neskončen vir, ki leži pod našimi nogami, v zemlji. Je hvaležen razkrojevalnik našega planeta in naravno vezivo biomase. Poleg svoje neverjetne vloge v naravi micelij hitro raste in ima trdo površino zaradi materiala, imenovanega hitin, zaradi česar je primeren za pakiranje, oblikovanje in izolacijo. MycoComposite™ trajnostni izdelki tako ponujajo odlično naravno alternativo zaščitni embalaži in embalaži, ki jo uporabljajo pri izolativni gradnji.

                 3D natisnjena hiša TECLA

Vir: Mao; WASP

TECLA je inovativen krožni stanovanjski model, ki združuje raziskave vernakularnih gradbenih praks, študij bioklimatskih principov ter uporabo naravnih in lokalnih materialov. Gre za projekt skoraj brez emisij: njegovo ohišje in uporaba popolnoma lokalnega materiala omogočata zmanjšanje odpadkov in ostankov. Zaradi tega, obenem pa tudi zaradi uporabe surove zemlje je TECLA pionirski primer nizkoogljičnih stanovanj.

Bananatex

Vir: Mao; © QWSTION

Bananatex® je prva trpežna, tehnična tkanina na svetu, izdelana izključno iz naravno gojenih rastlin banan Abacá. Rastlina, gojena v filipinskem višavju v naravnem ekosistemu trajnostnega mešanega kmetijstva in gozdarstva, je samozadostna in ne potrebuje pesticidov, gnojil ali dodatne vode. Te lastnosti so ji omogočile, da je prispevala k pogozdovanju na območjih, ki so bila nekoč erodirana zaradi monokulturnih nasadov palm, hkrati pa je povečala biotsko raznovrstnost in gospodarski napredek lokalnih kmetov. Tri leta raziskav in razvoja so privedla do novega materiala, ki odgovarja na vprašanja okoljske, ekonomske in družbene trajnosti. Odprtokodni projekt Bananatex® ponuja resnično krožno alternativo sintetičnim tkaninam, ki danes prevladujejo na trgu. Od lansiranja oktobra 2018 je Bananatex® osvojil številne mednarodne nagrade za trajnost in dizajn, kot so Green Product Award 2019, Design Prize Switzerland Award 2019/20, nemška nagrada za trajnostni razvoj Design 2021, Cradle to Cradle Certified® Gold, najnaprednejši globalni standard za izdelke, ki so varni, krožni in odgovorno izdelani. Bananatex® je razvila švicarska blagovna znamka vrečk in inovator materialov QWSTION v sodelovanju s strokovnjakom za prejo in partnerjem za tkanje, oba s sedežem v Tajvanu.

          Industrijska devolucija v obutvi

                                               Vir: Mao; Nicole Marnati, Design Academy Eindhoven

Na področju obutve se inovacije pogosto uporabljajo iz napačnih razlogov: kot trik ali marketinško orodje, namesto da bi dodali vrednost ali premagali težave, pravijo snovalci obutve t. i. industrijske devolucije. Koncep tako zasnovne linije obutev temelji na seriji prototipov, ki ne kažejo samo široke palete konceptualnih, funkcionalnih in estetskih možnosti, temveč tudi premisleke, da ni enotnega odgovora, kako narediti čevelj. Podplati so lahko iz vrvi, lesa, najlona ali polipropilena – vsak ima svoje lastnosti, prednosti in slabosti. Z vzpostavitvijo alternativnega proizvodnega procesa, ki je dovolj vsestranski za prilagajanje obutve potrebam uporabnikov, Ruben Warnshuis skuša vdahniti nove vibracije v svetu oblačilnih inovacij. Bomo videli, kako se bodo koncepti inovacij prijeli. Poleg estetike pa bo vedno ocenjevanja tudi uporabniška izkušnja, npr. protizdrsni podplat ipd.

Silo

Vir: Mao; Leaping Hare Press

Silo: Model za delovanje brez odpadkov (Silo: The Zero Waste Blue Print) je manifest in priročnik za zmanševanje količine živilskih odpadkov. Umetnik Joost Bakker je restavracije pozval z izzivom, naj se znebijo enormnih količin odpadkov, ki se nalagajo v njihovih koših. Kuharski mojster Douglas McMaster, ki je Joosta razglasil za zero waste genija, pa je njegovo zamisel prenesel v Združeno kraljestvo, spisal knjigo in odprl prvo zero waste restavracijo. V restavraciji Silo tako pripravljajo jedi, pri katerih skušajo živalske in rastlinske sestavine porabiti do zadnjega koščka, vse sestavino pridobivajo lokalnih in iz njihovih ostankov tudi pridelujejo kompost. Pri opremi restavracije pa so se tudi držali pristopa brez odpadkov.  Restravracija dokazuje, da se zmore in da z manj odpadki prav tako inovativno nastopati na trgu. Svoj koncept so še nadgradili s poletnimi kuharskimi šolami, delavnicami in marsikomu se je privilegij nanje prijaviti, saj so njihove jedi nagrajane z zeleno Michelinovo zvezdico.

Merdacotta

                                                                                           Vir: Mao; ©Henrik Blomqvist 

Še en primer novega alternativnega, naravnega materiala je tu: merdacotta. Merdacotta je mešanica kravjaka in gline, ki spominja na terakoto. Izumili so jo v Muzeju iztrebkov (Museo della Merda), ki so ga odprli na mlečni farmi v Piacenzi v Italiji. Njegov namen je v iskanju načinov, kako porabiti 150.000 kilogramov iztrebkov, ki jih dnevno izloči 3.500 glav živine na omenjeni farmi. Gnoj sprva predelajo tako, da izločijo metan, s katerim proizvajajo električno energijo, preostale snovi kombinirajo z glino in slamo, nato pa s pomočjo ognja izdelajo izdelke Merdacotta. S projektom želijo reševati problem govejih iztrebkov, obenem pa spodbujati zanimanje za tradicionalni gradbeni material. Morda straniščna školjka na prvi pogled marsikoga zaenkrat še ne bi prepričala, čeprav sem ob njej najprej pomislila na bolj ali manj hvaležne prednosti čiščenja in vzdrževanja, se pa najdejo že čudoviti primeri posode (krožniki, skodelice), vaz in lonci za rastline, stenske ploščice kot alternativa keramiki ipd.

  Lepota pomanjkanja

                                                                                                   Vir: Mao; Klemen Ilovar

Lepota pomanjkanja je predlog za nov živilski etos, ki časti preprostost, asketiko, varčnost. Namesto prekomernega obilja in potrošnje je v ospredju lepota, da imamo manj in tisto vrhunsko kvalitetno oz. boljše. Razstavljeni pogrinjek nas opominja na načela lepote pomanjkanja, oblikovala ga je Francesca Sarti iz studia Arabeschi di Latte.

Ostali prispevki

BRANJE: BELI VOLK.

BRANJE: BELI VOLK.

Preslikave mitoloških fabul v sodobni diskurz so vselej dobrodošlo izhodišče za ustvarjanje novih zapletov, razpletov, sporočilnosti, kar navsezadnje tudi prispeva k obujanju in dobremu ohranjanju kulturne dediščine. Nenazadnje, znamčenje, dobro znamčenje bo vselej znalo reproducirati kulturno izročilo in ga dvigovati na piedestal želenega.

LEGENDA: Ray-Ban. Večno kul.

LEGENDA: Ray-Ban. Večno kul.

Blagovna znamka Ray-Ban skoraj nikoli ni potrebovala poglobljenega oglaševanja, saj je že tako sproti puščala odtise. Najbolj hvale vredno pri vsej znamkini zgodbi pa je, da se je ustoločila najprej na visoki kakovosti, z misijo uspešenga blokiranja ultravijoličnih žarkov, šele nato se je zgodilo vse ostalo, kar daje potrditev vsem ostalim znamkam, ki si pot šele utirajo – najprej kakovost in inovativnost.

SUPERBRANDS SLOVENIJA: STROKOVNI SVET 2024

SUPERBRANDS SLOVENIJA: STROKOVNI SVET 2024

Člani strokovnega sveta Superbrands Slovenija za 2024 imajo častno in obsežno nalogo, da ocenijo 500 najbolj izpostavljenih znamk po raziskavi Ipsos, ki so jih podali potrošniki na osnovi lastne strokovne percepcije, pri čemer izhajajo iz kategorij, ki so pomembne za organizacijo Superbrands: kakovost, razlikovanje, zaupanje in čustva. Takole nam je zaupal 25-članski strokovni svet za Superbrands Slovenija 2024…

Komentarji

0 komentarjev

Oddaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prijavite se na novice

Postanite član Kluba Super Znamka in prejemajte zanimive vsebine.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.

Prijavite se na novice

Postanite član Kluba Super Znamka in prejemajte zanimive vsebine.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.