GLOBALNI NAVDIH: VEJA. Za socialno vključenost.

Aktualno, Prispevki

📅 08.11.2023

Superge, ki prisegajo na odgovorne vire in višje dohodke proizvajalcev.

Prenk, žlaajf, jaz, kolesarka, ki rada šibam z vetrom v laseh, sem skoraj trčila v kolesarko z Veja supergicami. Ki so mi padle v oči. In že nekajkrat poprej jih skozi pogledujem na nogah mladih in mladih po srcu. Nič, ta znamka kliče po predstavitvi, sem si rekla. Ko raziskuješ aktualne »snikerce«, vselej odkrivaš tudi zgodbo. Zgodbo znamke. Vprašanje, kakšno. No, zgodba znamke VEJA gre takole.

Vir: veja-store.com

Najprej, namerno uporabljam besedno zvezo »socialna« (in ne »družbena«) vključenost, saj prav ta pridevnik socialnosti, ki navadno krasi bolj politični diskurz, pritiče manifestu, ki jo znamka Veja nosi. Ne samo deklarativno. In, ko smo že pri socialnosti, zakaj se v svetu znamčenja prepogosto zatekamo samo k imperativom družbenosti in družbene odgovornosti, se sprašujem. Se mar »družbeno« res tako bolje sliši, prodaja? Ali »socialni« vidik preveč spominja na neko preteklost, ki se je raje malce ogibamo, ker premalo diši po sodobnem kapitalizmu, ki hrani svet znamčenja? Vendarle je svet znamčenja vse več kot zgolj to. Tisti pravi svet znamčenja. Je namreč tudi kulturen in socialen. Menim, da takrat je še najbolj zmagovalen.

Nazaj k Veji. Superge Veja že od leta 2005 ustvarjajo (surovinsko in poslovno) drugače. Kot se predstavijo, v svoji proizvodnji in poslanstvu združujejo socialne projekte, ekonomsko pravičnost in ekološke materiale. Tovarne stojijo in poganjajo v Braziliji, logistika samih trgovin v Evropi in spletu pa upravlja Log’ins, ki se predstavlja kot podjetje za profesionalno in socialno vključenost. Kako se manifestira in uresničuje ta vključenost?

Brazilski in perujski organski bombaž

VEJA uporablja brazilski in perujski organski bombaž za platno in vezalke, amazonsko gumo za podplate in druge različne inovativne materiale, zasnovane v recikliranih plastenkah ali recikliranem poliestru. Organski bombaž gojijo združenja kmetov v Braziliji in Peruju, ki ga žanjejo s spoštovanjem do ljudi in do okolja. VEJA kupuje ta organski bombaž neposredno, pri čemer spoštuje načela poštene trgovine, preden ga vtkejo v platno, vezalke in zgornje dele obuvala.

Ves bombaž, ki ga uporablja VEJA, je certificiran v skladu z evropskimi in ameriškimi standardi.  Bombaž, proizveden v Peruju, nosi še certifikat GOTS. Bombaž, proizveden v Braziliji pa je del brazilskega t. i. participativnega jamstvenega sistema: vladno odobrena metoda, pri kateri mali proizvajalci certificirajo drug drugega.

Vir: veja-store.com

Sodelovanje z nevladnimi organizacijami

Da bi izboljšali družbeni in okoljski vpliv, VEJA sodeluje z nevladnimi organizacijami, ki nudijo podporo proizvajalcem bombaža.

Kmetijski inženirji ESPLAR, brazilske nevladne organizacije, zagotavljajo tehnično podporo pridelovalcem ekološkega bombaža in jim svetujejo neposredno na terenu: kako se iti t. i. agroekologijo, na katero prisegajo, kako zaščititi letino, kako zaščiti rastline bombaža pred žuželkami (z naravnimi repelenti), ki napadajo bombaž.

Diaconia je brazilska nevladna organizacija, ki prav tako sodeluje na različnih urbanih in podeželskih območjih ter ozavešča z nasveti in rešitvami, kako izboljšati socialne in ekološke razmere v državi. Je neke vrste poslovno-tehnična podporo združenjem, ki obiskujejo kmetije in jih seznanijo s cenami ter načini pridelave ekološkega bombaža.

Regenerativno kmetijstvo in ekološki bombaž

Ko VEJA kupi bombaž, ga običajno distribuira naprej v proizvodnjo za tkanje v obliki velikih bal bombaža. Bombaž, ki ga kupuje VEJA, je organski, barvila, ki jih uporabljam za platno, pa niso. Vendar VEJA, ko to izpostavlja v svoji zavezi varnosti do okolja, uporablja običajna barvila, ki ustrezajo varnostnim predpisom, ki negujejo odgovornost do okolja.

Od leta 2017 VEJA sodeluje s kmeti iz regije Chincha (Bergman Rivera) v Peruju. Bergman Rivera je začela leta 1986 kot pionirsko podjetje v ekološkem kmetijstvu. Danes sodelujejo z več kot 200 družinami, ki pridelujejo organski bombaž, zahvaljujoč vodi, ki prihaja iz andskih gora. Provinca Chincha zagotavlja bombaž z minimalnim vplivom na okolje, saj je ročno obran in ne uporablja nobenih kemičnih gnojil ali strupenih pesticidov. Bombaž iz Peruja ima certifikat GOTS, kar zagotavlja njegovo sledljivost. Ima tudi ekološki certifikat po ameriških in evropskih standardih.

VEJA tako uporablja organski bombaž pravične trgovine, saj večina bombaža, proizvedenega vsako leto po vsem svetu, izvira iz intenzivnih monokulturnih pridelkov. Zaradi obsežne uporabe namakalnih sistemov je vpliv tovrstnega industrijskega kmetovanja na okolje katastrofalen. VEJA ob tem dosledno sledi zakonitostim regenerativnega kmetijstva. Gre torej dlje od klasične zaveze sledenja in nabave organskega bombaža – poglablja se tudi v način predelave.

Kaj je regenerativno kmetijstvo? Glavni cilj regenerativnega kmetijstva je izboljšanje tal in naravne krajine. Temelji na tradicionalnih metodah obdelovanja zemlje, ki izboljšujejo biotsko raznovrstnost, vežejo ogljik v tla in optimizirajo vodni krog, kar pomaga ohranjati zemljo; ne samo to, to jo naredi tudi bolj rodovitno.

Vir: veja-store.com

Amazonski kavčuk in trajnostna guma

Ena glavnih surovin za VEJA superge oz. njenih podplatov je amazonska guma. Območja, od koder gumo nabavlja in odkupuje, so zaščitena. Amazonka je edini kraj na zemlji, kjer kavčukovec raste v naravi. VEJA sodeluje s tamkajšnjim lokalnim prebivalstvom, ki živi v gozdu in tapkajo po poti kavčukovca, ki jo poznajo samo oni. VEJA ga odkupuje za 5-kratnik tržne cene, neposredno od zadrug, ki jih sestavljajo družine gumirjev. Ta cena vključuje dodano vrednost za uresničevanje kakovosti ter socialne in okoljske storitve (PSES).

Vejin cilj oz. plemenita zaveza tu je povečati gospodarsko vrednost amazonskega gozda, da bi ga zaščitili. Kot del certifikata Fair for Life prejmejo združenja in zadruge, od katerih Veja odkupuje surovine, dodaten bonus za vlaganje v razvojne projekte. Zahvaljujoč tej zavezi VEJA sledi svojemu cilju, da še naprej izboljšuje življenjske razmere za ohranitev in zaščito amazonskega deževnega gozda, zagotavlja dolgoročne in neposredne trgovinske odnose, poštene cene, dobre delovne pogoje, prepoved prisilnega dela.

Fair for Life je certifikacijski program, ki ga podpira Ecocert (»Act for a more sustainable world«), ki že tri desetletja podpira tovrstne organizacije. VEJA je v teh prizadevanjih ne samo dosledna, ampak tudi transparentna; tako ima na uradni spletni strani objavljen seznam vseh njenih dobaviteljev, od katerih odkupuje materiale,  jim zagotavlja dobre delovne in bivalne pogoje.

Vir: veja-store.com

Zakonitosti krožnega znamčenja in transparentnosti

Znamka VEJA dokazuje več kot sistematično upoštevanje načel pravične trgovine. To se pri znamkah najbolj pokaže takrat, ko časi niso zlati. Eno je redno odkupovanje surovin v različnih regijah Brazilije in vzdolž perujske obale, drugo so naravne vremenske razmere, na katere nihče nima vpliva.

Suše so v Braziliji pogoste. Med leti 2012 in 2017 je severovzhod Brazilije prizadelo najdaljše sušno obdobje v svoji zgodovini. A VEJA kljub nepredvidljivim vremenskim razmeram vplačuje akontacijo vnaprej (do 50 %), za podporo skupnostim in jim tako naprej pomaga izvajati več agroekoloških in regenerativnih praks. ​Dejstvo je, da ko pridelovalec posadi seme bombaža, nikoli ne ve, koliko bo lahko prodal in požel iz semena, vendar Vejina logika je tu drugačna. Vsaka cena, četudi preplačana, vključuje bonus oz. dodano vrednost, ki pomaga naprej razvijati in ohranjati tamkajšnje življenje ljudi ter njihovo lokalno znanje oz. veščine ekološkega kmetijstva.

VEJA v povprečju sklepa dvoletne pogodbe, ki zagotavljajo odkup njihovega ekološkega bombaža po fiksni ceni, kar jim omogoča preglednost čez dve ali tri žetve; to je sicer eden od problemov svetovnega neizprosnega kmetijstva.

Kar znamko VEJA loči od drugih, je torej neposredno sodelovanje s pridelovalci organskega bombaža in odkup njihovega bombaža po ceni, ki je vnaprej dogovorjena. Ta cena pokriva agroekološke stroške pridelave bombaža in proizvajalcem omogoča spodoben zaslužek. Pri tem neposredno posluje tudi z ADEC, ki ji omogoča, da izloči vse odvečne posrednike in tako poveča neposredni dohodek samih proizvajalcev.

VEJA pri ustvarjanju svoje znamke tako dosledno sledi upoštevanju načel pravične trgovine. Ne samo seznam dobaviteljev, ampak tudi vse pogodbe, ki jih uradno sklene in podpiše s proizvajalci ekološkega bombaža, javno objavlja na svoji uradni spletni strani. Tudi ob pandemiji COVID19 je družinam zagotovila, da bo odkupila celotno letino, ki je podpisana v pogodbi.

Vir: veja-store.com

Ostali prispevki

BESEDA USTANOVITELJA: Začne se z razumevanjem, da vsaka interakcija šteje

BESEDA USTANOVITELJA: Začne se z razumevanjem, da vsaka interakcija šteje

Kot strokovnjak za mreženje dobro vem, da je za vzpostavitev trajnih odnosov ključnega pomena iskrenost in zaupanje. Če se zavedamo, da ne želimo ob sebi neavtentičnih oseb, zakaj bi potem pričakovali, da bodo potrošniki navdušeni nad blagovnimi znamkami, ki ne izražajo pristnosti?

Kako torej znamke in osebnosti lahko ohranijo to polje avtentičnosti?

BRANJE: ZASE IN ZATE

BRANJE: ZASE IN ZATE

Lahko bi rekla, da je v tem delu vse nekako strnjeno, zaokroženo, s spektrom barv emocij. Če želimo razumeti zoomerke in zoomerje, se potopiti v njihove vidike čustvovanja in doživljanja, se moramo biti zmožni potopiti v njihove konotacije navdušenja in ogorčenja.

KAJ PRAVI: Zmago Novak, Zavod Big, direktor

KAJ PRAVI: Zmago Novak, Zavod Big, direktor

Ustvarjalna moč in ustvarjalni duh potencialov jugovzhodne Evrope nikoli ne počivata. Sta navdih in širši gradnik. V ozadju celotnega koncepta pa sloni idejni oče in ustanovitelj ter direktor Zavoda Big, Zmago Novak, ki je prepričan, da gre v tej zgodbi za najatraktivnejšo regijo in da mora Ljubljana postati njena ustvarjalna prestolnica.

LEGENDA: LEGO®.

LEGENDA: LEGO®.

Znamka LEGO® je v svojih skoraj 90 letih prehodila dolgo pot – od majhne mizarske delavnice do sodobnega, globalnega podjetja, ki je eden največjih svetovnih proizvajalcev igrač. Namen in vizija LEGO Group je…

SUPERBRANDS SLOVENIJA 2023: Gala podelitev nagrad

SUPERBRANDS SLOVENIJA 2023: Gala podelitev nagrad

Zadnji septembrski četrtek je v veličastnem hotelu Four Points by Sheraton Ljubljana Mons potekal gala dogodek, na katerem so podelili priznanja 29 superbrandom, ki po mnenju slovenskih potrošnikov in ocenjevalcev strokovnega sveta predstavljajo cvetober super znamk…

Komentarji

0 komentarjev

Oddaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja