BRANJE: Iz domače knjižnice Ines Markovčič

Aktualno, Prispevki

📅 05.08.2021

Alex Inkeles: National Character. Zgodovina proučevanja nacionalnega karakterja je odeta v v kontekst okdkrivanja pomenov, reprezentacij, metafor, ki (re)producirajo inačico družbene realnosti v specifičnih zgodovinskih situacijah ali časovnih obdobjih. Podobno je z diskurzi tržnih znamk in kot take jih velja tudi kritično proučevati.

Ena boljših ali ljubših knjig z moje knjižne police, katere žal nisem uspela kupiti v eni izmed domačih knjigarn, ker še ni uspela iziti v slovenskem jeziku. V nekem obdobju mojih podiplomskih študijskih let se mi je zdela še kako relevantna za področje, ki sem ga takrat proučevala, tj. nacionalni karakter, in obvezno branje vseh sorodnih konceptov kasneje. Glede na to, da v pričujoči številki Super Znamke podrobneje problematiziramo pomen osebnosti znamk, pa se mi zdi toliko bolj primerna za osvetlitev nekaterih Inkelesovih konceptov nacionalnega karakterja, ki jih lahko koristno uporabimo za razmisleke v vsakodnevnem marketinškem delovanju, ne le v strogo akademsko-raziskovalnem.

Pomeni diskurzov ne ponujajo le deskripcije znamke, temveč tudi načine njene interpretacije in razlage (v očeh potrošnika).

Ko razmišljamo o marketinških strategijah, promocijskih aktivnostih in prodajnih ciljih znamk v najbolj klasičnem in elementarnem smislu, se nam v vsakem primeru in najprej zarisuje čas kot tista pomembna in ključna komponenta. Referenčen primer, ki ga Inkeles osvetljuje v svojem delu in ki pomembno odpira tezo o času kot pomembnem indikatorju, je Sorokinova študija forme in vsebine umetnosti v kontekstu zgodovine zahoda. Z empirično analizo več tisoč slik je prikazal, kot pojasnjuje Inkeles, kako se je evropska družba v čas spreminjala: kako se je iz bolj stabilne, hierarhične, versko-usmerjene prelevila v bolj prilagodljivo, fleksibilno, fluidno in ekstravertirano, kar se je posredno odražalo tudi v pomembnih premikih v umetnosti: s prehodom od ekspresije do predstav bolj čutnih oblik[1]. Podobno je z diskurzi tržnih znamk in kot take jih velja tudi kritično proučevati, saj je osebnost sleherne znamke odeta v kontekst pomenov, reprezentacij, metafor, ki (re)producirajo inačico družbene realnosti v specifičnih zgodovinskih situacijah ali časovnih obdobjih. Ti pomeni predstavljajo (z)možnost za prepoznavanje določenih kontekstov preteklosti, sedanjosti in prihodnosti ter, kar je najpomembneje, tovrstna (z)možnost ne ponuja le deskripcije znamke, temveč tudi načine njene interpretacije in razlage (v očeh potrošnika). Znamke so tako bolj kot kadarkoli ključne pri reprezentaciji naše realnosti.

Znamke so bolj kot kadarkoli ključne pri reprezentaciji naše realnosti.

Alex Inkeles je šel pri proučevanju nacionalnega karakterja skozi to prizmo še dlje. S pregledom številnih eksplicitnih in implicitnih definicij in študij o nacionalnem karakterju je odkril, da se pojem nacionalni karakter običajno opredeljuje kot način gledanja na kulturo in način kulturno pogojenega vedenja posameznikov oziroma kot specifični način proučevanja koherentnosti kulturno opredeljenih vrednot in vzorcev obnašanja. Inkelesov namen ugotovitev, skozi katere se je prebijal, je bil proučiti in/ali izluščiti nek red, pravilnost, regularnost določenih vzorcev osebnosti med posameznimi člani družbe, kulture. V tem pogledu je dodatno ubranil in izpostavil pomen vpeljave pojma “modalna osebnost” kot pomembne komponente pri ugotavljanju, kateri kulturni elementi so sprejeti znotraj določene kulture, katere institucionalne oblike se ohranjajo v neki družbi in katere spremembe v karakterjih tovrstnih institucij se vzpostavljajo. Podobno je tudi z znamkami; pri snovanju, razvoju, nadgradnji in končnemu nagovarjanju njenih potrošnikov, uporabnikov izhajajo iz izluščenega reda vzorcev, v katerega verjamejo in jih opredeljujejo kot svoje temeljno poslanstvo.

Pri snovanju, razvoju, nadgradnji in končnemu nagovarjanju njenih potrošnikov, znamke izhajajo iz izluščenega reda
vzorcev, v katerega verjamejo in jih opredeljujejo kot svoje temeljno poslanstvo.

Ni pravilnih ali manj pravilnih vzorcev (potrošniškega) obnašanja. Tako kot pojmu nacionalni karakter v teoretskih razpravah pogosto manjka nek univerzalni skupni imenovalec, na osnovi katerega bi ga lahko opredelili kot empirični fenomen s konkretno spremenljivko, tako je tudi z osebnostjo znamk. Ni univerzalnega skupnega imenovalca, na katerega bi jo lahko preprosto zvrnili. Antropologi, humanisti, družboslovci zato nacionalni karakter smiselno proučujejo najprej na temelju ponovljivih, preverljivih in obče veljavnih metod in od tu ga šele razčlenjujejo glede na enakost, sorodnost, podobnost, posebnost ali drugačnost od ostalih družbeno-kulturnih fenomenov. Toda ta manko empirije in eksplicitnosti, ko gre za proučevanje nacionalnega karakterja na akademski ravni, po drugi strani prinaša svojstveno prednost, in sicer spodbujanje proste kontemplacije oziroma, kot pravi Inkeles, puščanje, da se »ideje svobodno pretakajo«[2]. V tem je tudi ves čar. Podobno je tudi z znamkami. Dobre zgodbe na koncu pišejo tiste znamke, ki uspejo spodbujati svobodni in spontani pretok misli, s katerimi se ljudje najbolj poistovetijo.

Dobre zgodbe na koncu pišejo tiste znamke, ki uspejo spodbujati svobodni in spontani pretok misli, s katerimi se ljudje najbolj poistovetijo.

V tem okviru so se brusili in kalili številni avtorji študij osebnosti-v-kulturi in kulture-v-osebnosti, trdno usidrani v pomenih osebnostnih vzorcev, ko so skušali opredeliti definicijo in pomen nacionalnega karakterja. Kar poskušam za zaključek spodbudno vdahniti, je, da pri dobrih zgodbah znamk ne gre samo za iskanje in definiranje osebnosti v znamki, temveč tudi obratno, znamke v osebnosti.


[1] Sorokin; navedeno po: Inkeles, 1997, 86.

[2] Inkeles, 1997, 11. Opomba: citat je prevod avtorice tega članka.

Ostali prispevki

KAJ PRAVI: kreativna ekipa agencije Internavti

KAJ PRAVI: kreativna ekipa agencije Internavti

Agencija Internavti je v osmih letih svojega delovanja uspela iz butične digitalne agencije prerasti v agencijo, ki ponuja široko paleto komunikacijskih storitev. Pri svojem delu profesionalnost velikih komunikacijskih agencij združujejo s fleksibilnostjo start-upov in stavijo na strateško kreativnost. Imajo stabilen portfelj naročnikov, med večjimi lahko omenimo NLB, Ljubljanske mlekarne, Hofer, A1 in Petrol. Pri svojem delu pa niso zgolj ponosni na svojo profesionalno rast, kar potrjujejo številna priznanja in nagrade iz raznih festivalov, temveč tudi na rast posameznikov, ki delajo v njihovem okolju.

VSAKA TOČKA STIKA JE PRILOŽNOST

VSAKA TOČKA STIKA JE PRILOŽNOST

Doslednost v vseh aspektih delovanja znamke – od vizualne podobe, tonalitete sporočil do kakovosti izdelkov ali storitev – je ključna za gradnjo zaupanja. Potrošniki cenijo znamke, ki stojijo za svojimi besedami in izpolnjujejo obljube. Doslednost krepi prepoznavnost znamke in pomaga graditi dolgoročne odnose s potrošniki.

TEMA: AVTENTIČNOST 3. 0

TEMA: AVTENTIČNOST 3. 0

Vstopili smo v tako imenovano obdobje avtentičnosti 3.0, kjer vladajo nova pravila. Če je prvo »revolucijo« pred več kot 15. leti začelo družbeno omrežje, so tudi za drugo delno odgovorna družbena omrežja. Generacija Z je namreč kot prva posvojila platformo TikTok ravno zaradi njenega izpostavljanja avtentičnosti. Popolne kadre z Instagrama so zamenjali nepopolni posnetki kar s telefona. Obraz, poln mejkapa, je zamenjal naraven izgled. Zmage in popolne trenutke so zamenjali tudi padci in neuspehi.

OSREDNJA TEMA: VEDENJSKO V ZNAMČENJU

OSREDNJA TEMA: VEDENJSKO V ZNAMČENJU

Mnoge znamke raje preskočijo proces tega vedenjskega kuhanja in raje skopirajo sestavine skuhane uspešnice. Seveda, lahko se posnema ali ukrade kopijo nekoga/nečesa, a taki pospeški so zgolj pospeški na kratek rok. Nikoli zares ne moreš ukrasti duše že ustvarjene znamke. Ta duša pa je odraz unikatnega vedenja v določenem času, prostoru, vrednot in identitete znamkinih stvariteljev.

GLOBALNI NAVDIH: Kloss. Super modularni pohištveni sistem za odpadke.

GLOBALNI NAVDIH: Kloss. Super modularni pohištveni sistem za odpadke.

Močne inovacije jih nenehno ženejo v razvoj novih, pametnih in okolju prijaznih oblikovalskih rešitev. Tako se je rodila znamka Kloss, ki predstavlja nov modularni sistem pohištva s posodami za domače recikliranje odpadkov, ki so ga med drugim predstavili tudi na Tednu oblikovanja v Stockholmu.

Komentarji

0 komentarjev

Oddaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja