PRVA IN EDINA SLOVENSKA REVIJA O ZNAMČENJU.

KOLUMNA: Kje se ustaviti? Ali pričeti? Nevroznamčenje, odgovornost. V tem sosledju najprej.

201005-HERMAN_ekipa_mfras_089-1

V prejšnji kolumni sem zapisala, da verjamem, da je gonilo inovacij človeška radovednost. Po dolgem premlevanju izhodišč za tokratno kolumno pa sem morda malce bolj črnogleda. Gremo v želji po prodaji, dobičku, lovljenju KPI-jev in odličnih letnih rezultatov včasih morda malce predaleč?

Priznam, nevroznamčenja do sedaj nisem zelo podrobno raziskovala, zato sem ob prejemu izhodišč za to kolumno naredila za modernega človeka najbolj normalno stvar – šla sem na Google in prebrala nekaj relevantnih člankov (no, če bi bila pripadnica generacije Z, bi namesto Googla najbrž uporabila TikTok …). Ni me presenetilo, da v članku Harvard Business Review iz leta 2019 med drugim piše sledeče: »Področje nevroznamčenja – včasih znano kot potrošniška nevroznanost – preučuje možgane, da bi predvideli in potencialno celo manipulirali z vedenjem in odločanjem potrošnikov.«

Manipulirali je beseda, ki mi je padla v oči in me zbodla. Prebrala sem še nekaj člankov in pogosto naletela na prav to opazko ali opozorilo. Nevroznamčenje in manipulacija. Misel se mi je ponovno vrnila k prejšnji kolumni, kjer sem v kontekstu uporabe umetne inteligence v znamčenju opozorila na odgovornost. In tudi pri nevroznamčenju se mi to zdi izredno pomembno izhodišče. Podjetja želijo čim več prodati, posledično seveda temu sledi oglaševanje, odnosi z javnostmi, strateško komuniciranje … Iščemo načine, da izdelke in storitve, ki jih predstavljamo, prikažemo v najboljši možni luči. Iščemo načine, da bi bolje razumeli potrošnika, seveda z namenom, da bo v množici vsega, kar je na voljo na trgovskih policah, izbral prav našega oz. naročnikovega. Iščemo načine, da bi, z namenom večanja dobička, ugotovili, na kakšen način in kje nagovoriti določeno tarčno skupino. Kje je meja dopustnosti in legitimnosti?

V omenjenem članku me tolaži informacija, da je »trenutno skoraj nemogoče uporabiti nevroznanstvena orodja za fizično manipulacijo možganov ljudi brez njihove privolitve,« hkrati pa je zagotovo zaskrbljujoče izpostavljeno dejstvo o pomanjkanju transparentnosti glede tega, »kaj se dogaja v nevroznanstvenih laboratorijih v večjih podjetjih, zlasti v tehnoloških velikanih, kot so Facebook, Google in Amazon.« Po podatkih na statista.com je namreč lani povprečna dnevna uporaba družbenih omrežij uporabnikov interneta po vsem svetu znašala 151 minut na dan (za primerjavo, leta 2021 smo na družbenih omrežjih preživeli 147 minut dnevno). Ne rabim se ozreti daleč, da vidim, kako zelo velik vpliv imajo slednja na nas, ravno prejšnji teden sem naročila hlače, ki jih hvali stilistka, ki jo spremljam na YouTube-u. Omenjena podjetja, in tudi druga, seveda, najemajo nevroznanstvenike, nekatera pa so celo pod drobnogledom zaradi izvajanja poskusov brez soglasja uporabnikov.

Nevroznamčenje zaenkrat, kljub temu, da njegovi začetki segajo v začetek drugega tisočletja, predvsem zaradi visokih stroškov, ni zelo razširjeno, se pa utegne to spremeniti z razvojem tehnologije – različni startupi namreč iščejo rešitve, da bi na primer slikanje možganov postalo hitrejše in cenejše. Ob razvoju tega področja (in tudi drugih) si želim, da bi ga spremljala široka razprava o varni uporabi in izvajanju, prednostih in nevarnostih, predvsem pa o tem, kako določene principe ali tehnologije uporabljati odgovorno, morda celo najti načine, da ob razvoju nečesa, kot je nevroznamčenje, sočasno razvijemo nekaj drugega, kar bo v splošno družbeno korist.

Ena glavnih tem zadnjih let je trajnost, o ESG-ju čivkajo že lastovke, ki se bodo kmalu preselile v toplejše kraje. Ukvarjamo se s podnebnimi katastrofami, približno četrtina svetovnega prebivalstva živi pod pragom revščine, svetovna lakota narašča in prizadene skoraj 10 odstotkov ljudi po vsem svetu, na pohodu so virusi, soočamo se z energetskimi izzivi, klestijo ujme in divjajo požari … V luči vseh izzivov, s katerimi se danes spopada naša civilizacija, je zagotovo na mestu premislek o odgovornejšemu ravnanju. Posameznikom, podjetjem, organizacijam, nenazadnje tudi regulatorjem in odločevalcem. Vsem nam, tudi marketinškim kolegom, ki skupaj soustvarjamo potrošnjo, naj bo radovednost tista, ki nas najprej vodi in motivira. Radovednost po odgovornem napredku. Pa smo spet pri zgodbah. Tistih dobrih zgodbah, ki jih ne poganja zgolj želja po zaslužku. Nasprotno in verjamem, da bo še izraziteje tudi v prihodnje: le dobre in odgovorne zgodbe bodo prinesle tudi zaslužek, vse ostalo je in bo tek na kratke proge. 

Deli ta prispevek:

Ostali prispevki

Branje

Andrej Pompe, Osupljiva moč zgodbe

Moč znamke se odraža tudi v njeni zgodbi. Zgodba ima »svoj draž«, se prične misel v obsežnem delu avtorja, predavatelja, podjetnika, komunikologa, pisca in umetnika, dr. Andreja Pompeta. Namen zgodbe, kot pojasnuje pisec knjige, »ni v tem, da daje namige, kako razmišljati, temveč kako misliti«.

Preberi »
Legenda

Schweppes. Peneče poželjivo.

Skrivnost je v tisočih drobnih mehurčkov. Prav teh mehurčkov naj bi imela znamka Schweppes več na steklenico kot katera koli druga znamka. Čudovita izkušnja pitja, ki jo zvočno reprezentirajo sodobne oglaševalske kampanje te znamke, je razlog, zaradi katerih Schweppes ostaja prepoznaven po svojem značilen zvoku, ki ostane. Sch …

Preberi »
Kreativne kapsule

30. Sarajevski filmski festival

Sarajevski filmski festival je eden največjih in najpomembnejših filmskih festivalov v Evropi. Ustanovljen je bil leta 1995 in od takrat vsako leto v prestolnico Bosne in Hercegovine pripelje mednarodne in lokalne zvezdnike filmske industrije ter prikazuje široko paleto svetovnih celovečernih in kratkih filmov.

Preberi »
Superbrands Slovenija

Kdo so prejemniki nagrad Superbrands Slovenija 2024?

Zbor strokovnega sveta Superbrands Slovenija 2024 je opravil častno in obsežno nalogo, tj. ocenil 500 najbolj izpostavljenih znamk po raziskavi Ipsos, ki so jih podali potrošniki na osnovi lastne strokovne percepcije, pri čemer izhajajo iz kategorij, ki so pomembne za organizacijo Superbrands: kakovost, razlikovanje, zaupanje in čustva.

Preberi »
Znanje & Védenje

Weekend Media Festival, Websi 2024 in AI utrinki, Je svet res le mačka, ki se igra z Avstralijo?

AI Weekend je združil regionalno in globalno tehnološko sceno za izmenjavo informacij, znanja in pogovor o tem, kaj nam bo UI prinesla v prihodnosti. Veliko se je osvetljevalo kontekst mešanja kart na drugačen način, ker se sodobne inteligentne generacije informirajo na »krivi način« ter so vpete v en in isti algoritem okusa. In to v času, ki ponuja diverzifikacijo okusov bolj kot kdajkoli. Diktatura klikov je nedvomno naredila svoje. Nenazadnje, tu je še moment bolj ali manj kakovostne medijske krajine, ki je kritična infrastruktura vsake države.

Preberi »

Prijavite se na novice

Postanite član Kluba Super Znamka in prejemajte zanimive vsebine.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.