KOLUMNA: Na gnili osnovi omet hitro odpade.

Aktualno, Kolumne, Prispevki

KOLUMNA: ALENKA VIDIC. »Zeleno, ki te ljubim zeleno.«
📅 03.09.2024

Vsak letni čas imamo možnost, da se za nekaj časa umaknemo od doma in odidemo »za nosom« na morje, smučišče, džunglo ali muzej. Priznam, da sem med popotniki, ki imajo raje doživetja, uživajo v zgodbah, zgodovini, umetnosti, tako da se ne vidim med »all-inclusive« paketi, kjer ti drugi organizirajo večino popotovanja. A ne glede na to, uživam v dopustovanjih, da se možgani odklopijo in skupaj z najbližjimi povežemo skozi nova doživetja. Tako turizem danes, zgodovina sama pa je tudi zelo zanimiva. Dejstvo je, da je skozi čas postal bistveno več od plemiškega popotovanja »Grand Tour« po Evropi, danes je namreč ena največjih industrij na svetu, ki ustvarja milijone delovnih mest in ima velik ekonomski in okoljski vpliv na globalni ravni.

In slednje nas pripelje do odgovornosti, ki jo ima turistična industrija, predvsem do ekološke odgovornosti, zaradi česar v zadnjih letih številne destinacije po svetu podpirajo različne trajnostne prakse. Na primer, veliko hotelov in letovišč uvaja obnovljive vire energije, kot so sončne in vetrne elektrarne. Destinacije spodbujajo recikliranje in zmanjšanje uporabe plastike. Poznamo trajnostne urbane destinacije, ki se ponašajo s svetovno priznanim učinkovitim sistemom za ločeno zbiranje odpadkov, kar vključuje tudi kompostiranje in recikliranje. Nekatere destinacije so investirale tudi v napredne sisteme za pridobivanje pitne vode iz morske vode, kar bistveno zmanjša odvisnost od plastenk in zniža vpliv na okolje. Več ko človek raziskuje in spremlja, več krasnih zgodb spozna. A zakaj bi šli v tako investicijo? Ja, regulativa se dotika tudi turističnih destinacij, po drugi strani pa so tudi sodobni turisti vse bolj ozaveščeni glede ekoloških vprašanj in njihova pričakovanja so postala višja.

Booking.com v svojem poročilu o trajnostnem potovanju za leto 2023 poudarja, da 76 % potnikov želi potovati bolj trajnostno v naslednjih 12 mesecih. Raziskava, ki je zajela več kot 33.000 potnikov iz 35 držav, razkriva, da si potniki prizadevajo zmanjšati svoj vpliv na okolje, na primer z ugašanjem klimatskih naprav, ko jih ne uporabljajo (67 %) in ponovno uporabo brisač (60 %) – a to so te osnovne, že dolga leta prisotne aktivnosti, ki jih poznamo vsi. Večje investicije pa podražijo storitev in tukaj je Booking.com raziskava pokazala dejansko stanje: skoraj polovica (49 %) potnikov meni, da so trajnostne možnosti predrage. Podobno je ugotavljal tudi Airbnb.

Tukaj torej vidimo, da imamo kar zanimivo situacijo: ponudnike, od katerih pričakujemo, da v svojem poslovanju spodbujajo in vključujejo trajnostne prakse, kar večkrat zahteva tudi finančni vložek, ter potrošnike, ki nismo pripravljeni plačati bistveno več za tako ponudbo. A prihodnost gre v tej smeri, zato se trajnost, znamčenje in turizem že danes močno povezujejo. Destinacije, ki se zavezujejo trajnostnim praksam, si gradijo pozitiven ugled, kar pripomore k večji prepoznavnosti in priljubljenosti. Prav tako se ekološko ozaveščeni turisti pogosteje vračajo v destinacije, kjer čutijo, da njihova prisotnost pozitivno vpliva na okolje.

Sprejmimo višje cene za trajnostne možnosti ali pa se soočimo z »zelenim zavajanjem«.

Pri nas imamo recimo Ljubljano, ki je odličen primer mesta, ki vključuje trajnostne prakse v svoje znamčenje, saj se mesto osredotoča na trajnostno mobilnost, zelene površine, družbi prijazno mesto, kar je postalo osrednji del znamke »najlepšega mesta«. Če smo konkretni: že pred leti so uvedli sistem izposoje koles, javni prevoz z električnimi avtobusi, zaprtje mestnega središča za avtomobile in redno spodbujanje hoje, na drugi strani pa so ravno pred kratkim prejeli zlato nagrado Evropske komisije za spodbujanje vključevanja in raznolikosti. Torej njeno znamčenje ima odlične temelje in zgodbe, ki podpirajo trditve o trajnostnosti destinacije. In to je jedro vsega, ko začnemo razmišljati o trajnostnem turizmu in kako se lotiti znamčenja. Na tem polju namreč lahko zelo hitro naletimo na zeleno zavajanje, ko želimo »gnilo resnico« obleči v lepo fasado.

Okoljsko gledano, turizem prispeva k povečanju emisij toplogrednih plinov, predvsem zaradi prevoza, kar naj bi predstavljalo okoli 5 % vseh globalnih emisij CO₂. Poleg tega turizem pogosto vodi do izčrpavanja naravnih virov, onesnaževanja in prekomerne rabe tal, kar negativno vpliva na lokalne ekosisteme​. Zato je odgovornost vseh turističnih ponudnikov tako zelo pomembna. Dejstvo je, da zeleni prehod pogosto zahteva znatne finančne investicije. To pomeni, da moramo biti vsi – turisti in turistični ponudniki – pripravljeni sprejeti višje cene za trajnostne možnosti ali pa se soočiti z ‘zelenim zavajanjem’, kjer trajnostni ukrepi ostanejo samo na papirju. Pa da zaključimo v pozitivnem duhu: z malimi koraki lahko naredimo krasne okolju in družbi prijazne prakse, ki dejansko vplivajo na »izboljševanje sveta na bolje«. Ko imamo to pokrito, potem je sestavljanje zgodbe, znamke, nekaj najbolj razburljivega in ne potrebujemo »mega proračunov«. Ozaveščenost – turističnih ponudnikov v kombinaciji z ozaveščenim turistom – predstavlja krasne zgodbe in sestavlja priznane znamke.

Ostale kolumne

KOLUMNA: Slovenija, moja dežela.

KOLUMNA: Slovenija, moja dežela.

Menim, da bodo še večji razcvet doživeli športni, kulturni in gastronomski turizem. Vse bolj bodo popularne butične lokacije, ki ponujajo tisto, kar druge ne in bodo hkrati znale izkoristiti nove kanale in se prilagajati novim generacijam, ki prihajajo in konstantno iščejo nekaj več.

KOLUMNA: Najprej strategija, nato oglasi.

KOLUMNA: Najprej strategija, nato oglasi.

»Kako se lahko neka turistična destinacija odlično prepleta tudi z ostalimi znamkami v lokalnem prostoru? Je to priložnost za gradnjo hkratnega sodelovanja znamk iz različnih panog znotraj istega lokalnega okolja, od koder turistična znamka prihaja, po principu b2b?« Ne zgolj, da je to priložnost, je nuja. In tu je zagotovo ključno tudi strateško komuniciranje, upravljanje odnosov (in interesov) med različnimi deležniki.

KOLUMNA: Vrednote podjetnika narekujejo poslovno etiko podjetja

KOLUMNA: Vrednote podjetnika narekujejo poslovno etiko podjetja

Za blagovno znamko radi uporabimo definicijo “blagovna znamka je to, kako obnašanje znamke dojemajo drugi”. Znamčenje se torej v prvi vrsti navezuje na kulturo, vrednote, identiteto in njegovo bistvo – to je tista izkušnja, ki jo potrošnik dobi. Bolj kot je edinstvena in pristna, močnješa je blagovna znamka. In na tem mestu vas vabim, dragi bralci, da si zastavite novo vprašanje: Kdo je lahko bolj edinstven in pristen od nas samih samih?

KOLUMNA: Hudičev odvetnik proti avtentičnemu načinu vodenja.

KOLUMNA: Hudičev odvetnik proti avtentičnemu načinu vodenja.

Pomembno se je zavedati, da nismo »sestavljeni« samo iz dobrih delov  – vrednot, lepih želja in sanj, torej lastnosti, ki jih imajo drugi najbolj radi pri nas. Za večino ljudi je lahko tisto, kar je za nas naravno, tudi precej grdo. Ko smo recimo preveč kritični, nekomunikativni, osorni, obsojajoči ali togi, smo verjetno najbolj resnični – vendar nismo najboljši. In to niso deli našega »avtentičnega jaza«, ki ga želimo javno razkazovati ali pa, da postane del naše osebne znamke. Kljub pozitivnim stranem avtentičnost prinaša izzive.

Komentarji

0 komentarjev

Oddaj komentar

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Prijavite se na novice

Postanite član Kluba Super Znamka in prejemajte zanimive vsebine.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.

Prijavite se na novice

Postanite član Kluba Super Znamka in prejemajte zanimive vsebine.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.

Sellution d.o.o., Mlaška cesta 77, Kranj bo osebne podatke na podlagi vaše privolitve uporabil za pošiljanje novic s področja brandinga in ponudb. Od prejemanja e-novic se lahko kadarkoli odjavite s klikom na povezavo v prejetem e-sporočilu. Več si lahko preberete v Politiki zasebnosti.